Ja latvietim
paprasītu, kas ir lielākie latviešu
svētki, daudzi atbildētu – Jāņi. Latviešu tautasdziesmā lasām: Pār
gads kārtu Jānīts nāca. Jānis
– kļuvis tik ļoti savējais, ka kļuvis par populārāko vīriešu vārdu Latvijā.
Bet kas tas ir par Jāni, kas tā tiek daudzināts? Bet ko īsti svin šajos svētkos? Ja
latviešiem jautātu, kas tad ir šo svētku pamatā, kas tur tie svinēts? Daudzi
varētu stāstīt par dažādām Jāņu tradīcijām – Jāņu siera ēšanu, alus dzeršanu, lēkšanu
pāri ugunskuram, dziesmu dziedāšanu utt. Bet tas īsti līdz galam neatbild uz
uzdoto jautājumu. Tās ir dažādas tradīcijas, kas izveidojušās laika gaitā, bet
tā vēl nav pati svētku būtība.
20.gs. divdesmitajos
gados Ernesta Brastiņa radīta kustība „dievturi” sacītu, ka te būtu svinami
vasaras saulgrieži. Ja tas tā būtu, tad tas, kā dievturi uzstāj, būtu jāsvin
jau 21./22. jūnijā, kad ir īsākā gada nakts nevis 23./24.jūnijā kā tas ir
pierasts, kad kalendārā ir rakstīts, ka vārda dienas svin Jānis.
Bet kas tas ir
par tādu iedomātu latviešu Jāni? Turklāt latvieši jau nav vienīgie, kas svin
Jāņus. Vāciešiem ir Johannes Tag,
angļiem – St.John day. Palabojiet
mani, ja es kļūdos, bet nespēju atcerēties Latvijas vēsturē kādu Jāni,
kas būtu pazīstams visā pasaulē. Jānis ir pazīstams daudz dažādās tautās: angļiem – John, vāciešiem – Johannes, baltkrieviem – Jan,
krieviem – Ivan. Šis vārds ir cēlies
no sengrieķu valodas vārda – Ioannes, kas ir saliktenis no diviem vārdiem ‘Dievs apžēlojies’.
Ļoti ticami, ka šis izdaudzinātais Jānis, ir
neviens cits, kā Jānis Kristītājs, par kuru Dieva Dēls Jēzus Kristus Mt.11:11
ir sacījis: „Patiesi Es jums saku:
no sievām dzimušie neviens nav cēlies lielāks par Jāni Kristītāju.” Šo domu pastiprina vēl arī tas, ka latviešiem
nemaz tāds vārds ‘Jānis’ nav sastopams, pirms kristīgās ticības atnākšanas uz
Latviju. Tas ir tik priecīgi, ka arī senie latvieši tik augstu vērtējuši Jāni Kristītāju,
ka tik plaši svinēja Jāņu dienu.
Latviešu dainu Jānis ir izskatās pēc
aizsūnojoša Jāņa Kristītāja.
Dainu Jānis pūš tauri un rībina bungas:
Sit, Jānīti, vara bungas
Sētas staba galiņā,
Lai trīc visa tautu zeme,
Lai dzird mani bāleliņi.
Sētas staba galiņā,
Lai trīc visa tautu zeme,
Lai dzird mani bāleliņi.
Jānītim vara taure,
Manim dziesmu vācelīte;
Jānīts pūta vara tauri,
Es dziesmiņu nodziedāju.
Taures pūšana
un bungu rībināšana parasti ir pirms kādas nozīmīgas vēsts paziņošanas. Ko Jānis grib pavēstīt? Jānis Kristītājs
visiem ziņo un sludina lielu prieku, kas pasaulei ir noticis
– par Pestītāja – Glābēja nākšanu, kā to lasām Mk.1:6-7 „Un
Jānis bija ģērbies kamieļu spalvas drēbēs un ādas jostu ap gurniem un ēda
siseņus un kameņu medu, un sludināja, sacīdams: "Kāds spēcīgāks nekā es
nāk pēc manis, kam es neesmu cienīgs noliecies atraisīt Viņa kurpju siksnas.”
Jānis ir kā
ceļa sagatavotājs augstam viesim, ‘sarkanā tepiķīša izritinātājs’ Jēzus
priekšā. Jānis ir līgavaiņa draugs, kas paziņo par Līgavaiņa ierašanos
pasaulē. Vai mūs senči dzīvesdraugu noskatot
nav ko līdzīgi domājuši?
Līgavaiņa drauga uzdevums bija pierunāt līgavaiņa izredzēto meitu nākt pie
līgavaiņa par sievu. Kā gan tu tā iesi un pats sevi lielīsi, reklamēsi
izredzētajai? Tāpēc līgavainis sūtīja savu uzticamu draugu, kas labi to varētu
izdarīt. Bībelē mēs redzam, ka visa kristīgā Baznīca tiek saukta – līgava un
Kristus – līgavainis. Šis līgavainis ir nācis, lai visus savus ticīgos vestu uz
debesu valstības kāzu mielastu.
Kāda tad bija Jāņa Kristītāja sludinātā galvenā vēsts:
atgriezieties no grēkiem, ticiet uz
Jēzu Kristu un liecieties ikviens kristīties Viņa vārdā. (Mk.1:4;
Jņ.3:30) Kas šo Jāņa vēsti saklausīs – tie ir īstie
Jāņa bērni!
Pošaties, Jāņa bērni,
Sagaidiet Jāņa dienu:
Jāņa diena spodra nāca,
Ugunīs mirdzēdama.
Sagaidiet Jāņa dienu:
Jāņa diena spodra nāca,
Ugunīs mirdzēdama.
Turēsim Jāni Kristītāju īstā godā šajos svētkos,
būsim īstie Jāņa bērni, staigāsim viņa pēdās, sekojot viņa sludinātajai vēstij!
Māc. Roberts Otomers